تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

تولید محصول ویدیویی-جلسه پانزدهم مدرسه استادی ۴-بیشتر از یک

جلسه پانزدهم مدرسه استادی ۴ در روز پنج شنبه سوم آبان ماه با حضور بیش از ۳۵۰ شرکت کننده برگزار شد. 

قبل از اینکه گزارش جلسه پانزدهم مدرسه استادی ۴ رو بخونید، بیایید نگاهی به گزارش روزهای قبل بیندازیم و ببینیم در جلسات قبل چه گذشت. روی هر جلسه ای که میخواهید، کلیک کنید!

۱۴٫ ترس از سخنرانی – گزارش جلسه‌ی چهاردهم مدرسه استادی ۴

۱۳٫ تولید محصول صوتی – گزارش جلسه سیزدهم مدرسه استادی ۴

۱۲٫ برگزاری سمینار – گزارش جلسه ی دوازدهم مدرسه ی استادی ۴

۱۱٫ چگونه کتابمان را چاپ کنیم – گزارش جلسه ی یازدهم مدرسه ی استادی ۴

۱۰٫ حل مسئله – گزارش جلسه دهم مدرسه استادی ۴

۹٫ مقابله با افکار مزاحم – گزارش جلسه نهم مدرسه استادی ۴

۸٫ ساده سازی محتوا – گزارش جلسه هشتم مدرسه استادی ۴

۷٫ نوشتن کتاب الکترونیکی – گزارش جلسه هفتم مدرسه استادی ۴

۶٫ گزارش جلسه ششم مدرسه استادی ۴

۵٫ گزارش جلسه پنجم مدرسه ی استادی ۴

۴٫ گزارش جلسه ی سوم مدرسه ی استادی ۴

۳٫ گزارش جلسه ی چهارم مدرسه ی استادی ۴

۲٫ گزارش جلسه ی دوم مدرسه استادی ۴

۱٫ گزارش جلسه اول مدرسه استادی چهار

۰٫ گزارش تصویری سمینار مدرسه استادی ۴ (سمینار معارفه)

جلسه پانزدهم استادی

ورزش، شکرگزاری، روحیه عالی…!

از ساعت حدود ۷ صبح، بچه های شاداب مجموعه بیشتر از یک نفر، در حال آماده سازی مقدمات کار بودند تا یک روز بدون اشکال و با بهره وری بالا رقم بخورد. از آماده سازی دکوراسیون و تست صدا بگیرید تا توزیع محصولات مختلف و مهیا کردن سالن برای موج جمعیتی که قرار بود تا ساعاتی دیگر در سالن مستقر شوند.

مدرسه استادی چهار

 

سخنران امروز آقای حمید وجکانی بود. یکی از مدرسان مجموعه بیشتر از یک نفر که اتفاقا سن بالایی هم ندارد، اما توی همین سن کم توانسته تجربیات زیادی کسب کند و برای کسب این جایگاه هم به شدت زحمت کشیده و راه های متفاوتی را طی کرده است. بی خوابی ها کشیده، رنج ها برده و حتی گاهی از شدت فشار به گریه افتاده است؛ اما حالا دارد نتایج زحمات شبانه روزی اش را میبینید.

طبق روال همیشگی، در ابتدای جلسه مراسم شکرگزاری از درگاه خدا را داشتیم. شکرگزاری از بخش های همیشگی و جدانشدنی مدرسه استادی است و اگر شما هم یکی از شرکت کنندگان مدرسه استادی بوده باشید، احتمالا تاثیرش را روی روحیه و انگیزه خودتان حس کرده اید.
بعد از شکرگزاری، یک ورزش دلپذیر و سبک هوازی با استاد موسویان، انتظار حضار و شرکت کنندگان را می کشید تا برای حدود ۱۰ ساعت آموزش؛ آماده و قبراق باشند.

جلسه پانزدهم مدرسه استادی 4

موضوع جلسه پانزدهم مدرسه استادی چه بود؟

امروز قرار بود همه آموزش ها بر محور ویدئو بچرخد. یک سخنران حرفه ای، یک استاد کاربلد و یک آموزش دهنده خبره، باید بتواند ویدئو درست کند. باید بتواند محتواهایش را به صورت تصویری به مخاطبینش هدیه بدهد.
چرا یک سخنران و آموزش دهنده باید ویدئو درست کردن را بلد باشد؟ اکنون که اینترنت و شبکه های اجتماعی این همه گسترده شده اند، محتواهای ویدئویی به شدت گسترش پیدا کرده و مهم تر از گذشته شده است.
برای همین آقای وجکانی، آموزش های خلاقانه و متفاوتی را برای امروز تهیه کرده بود تا دوستان از چم و خم و ریزه کاری های ساخت ویدئو به خوبی آشنا شوند.
آقای وجکانی در ابتدای سخنرانی اش گفت که محتواهای آموزشی چه قدرتی دارند و از بهانه های مختلف و بعضاً خنده داری که برخی برای ویدئو نساختن دارند، پرده برداری کرد!
مثلا اینکه چون خوشگل نیستم و احساس بدی از خودم دارم، چون به ویدئو ساختن تسلط ندارم یا اینکه نمیدونم چطوری بهتر بشوم!
ویدئو درست کردن نه تنها برای سایت و برندسازی خوب است، بلکه محتواهای ویدئویی برای اینستاگرام و تبلیغات هم مفید است. می بینید که برخی از اینفلوئنسرها چطور تنها با ساخت چند ویدئوی خلاقانه مشهور شده اند!
 

چطور یک محتوای ویدئویی درست کنیم؟

آقای وجکانی در بخش اصلی صحبت هایش شروع کرد به بیان اینکه ساخت محصولات ویدئویی شامل چه عناصری می شود. او گفت که محصولات ویدئویی محیط، محتوا، بارگزاری و اجراست.
در همین رابطه ویدئویی از آقای دکتر شیری پخش شد.

مشکل یا ایده از کجا پیدا کنیم؟

سوال مهمی که برای حضار پیش می آید این است که چطور سوژه های مختلف برای ویدئوها بیابیم. آقای وجکانی این بحث را به خوبی باز کرد و برای حضار ۵ راه مختلف بیان کرد.
همچنین در بخش بعدی، استاد وجکانی به تسلط بر «نیازها» تاکید کرد.
او سپس اصول تهیه یک محصول دوره ای مثل مثلا دوره شهامت که در سایت بیشتر از یک نفر موجود است پرداخت. او گفت که زمان یک دوره آموزشی چقدر باید باشد، تعداد فایل های یک دوره چقدر باید باشد و طول هر فایل چه مقدار باشد. او برای جا انداختن این مفهوم از مثال جالب خیاط استفاده کرد. گفت که طراحی یک دوره ویدئویی مثل طراحی و درست کردن یک لباس مثل یک کت و شلوار است.

مثلاً زمان دوره را با میزان پارچه مقایسه کرد، تعداد فایل ها را به تعداد چاک های یک لباس و طول هر دوره را به میزان گشادی و تنگی یک لباس تشبیه کرد.

محصول شما چه شکافی را پر می کند؟

وجکانی در بخش بعدی صحبت هایش از حضار خواست که به یک سوال به دقت پاسخ بدهند. اینکه دوره ای که میخواهند طراحی کنند، دقیقاً میخواهد چه نیازی از مخاطب و مشتری رفع کند. نیاز مهارتی، نیاز دانشی، نیاز انگیزشی یا نیاز محیطی؟؟

چطور در ویدئو فن بیان خوبی داشته باشیم؟

برای آموزش این بخش از کلاس، آقای وجکانی به سراغ اهل فن اش رفته بود. سرکار خانم فرزانه قهرمانی، مدیر مجموعه سخن سبز و یکی از اساتید آموزش فن بیان و گویندگی در ایران، از رازهای اینکه چگونه فن بیان خوبی برای تولید و تهیه یک ویدئو داشته باشیم گفت.

بخش جذاب گاو بنفش!

در بخش بعدی، آقای وجکانی در مورد گاو بنفش صحبت کردند. او به این نکته تاکید کرد که شما حتماً برای تهیه ویدئوهای متفاوت و خلاقانه نیاز به گاو بنفش دارید. در واقع باید هر ویدئوی شما دستکم یک گاو بنفش در خورد داشته باشد.
مثلاً خود آقای وجکانی برای تمام ویدئوهایی که برای امروز آماده کرده بود، یک پشت صحنه خنده دار از سوتی ها و اتفاقات بامزه ای که هنگام ضبط ویدئوها افتاده بود، گنجانده بود. همین ویدئوها علاوه بر رفع خستگی و سر ذوق آوردن مخاطبین، به صورت غیرمستقیم به آنها این پیام را داد که چقدر تهیه یک ویدئوی حرفه ای و درعین حال کوتاه، دشوار و پرچالش است و باید برایش زحمت کشید.
او از چهار گاو بنفش دیگر برای نمونه، رونمایی کرد و به مخاطبین هدیه داد.
 

متصل باشید!

بعد از زمان استراحت، نماز و ناهار، همه به صندلی های خودشان برگشتند تا قسمت دوم سخنرانی یعنی نیمه دوم، آغاز شود.
آقای وجکانی ابتدا در مورد اتصال و ضروری بودن آن برای مخاطبان صحبت کردند و به این پرداختند که چه روش هایی وجود دارد تا از طریق ویدئو به کسانی که ما را می بینند متصل شویم.
سپس او گفت که ساختار هر فصل از محصول ویدئوی شما باید بر این چهار اصل استوار باشد: «چی، چرا، چطور و خب که چی!»
در واقع هر فصل از ویدئوی شما باید بتواند پاسخ این سوالات را در خود نهفته داشته باشد.

به جذاب ترین بخش های کلاس وارد می شویم

آقای وجکانی برای اینکه نورپردازی، صدابرداری، کادربندی، یافتن و طراحی لوکیشن را برای همه توضیح دهد، انصافا کلی زحمت کشیده بود و ویدئوهای آموزشی بسیار جالبی از خودش تهیه کرده بود.
او از این کار دو هدف داشت: یکی اینکه خودش به صورت عملی تمام نکات را برای بچه های کلاس توضیح دهد و به آنها نشان دهد که چطور ویدئو بسازند و دوم اینکه میخواست علاوه بر نمایش دادن میزان تاثیر محتوای ویدئویی، گاو بنفشی که برای تهیه محصولش گنجانده بود (پشت صحنه ها) را به همه نشان دهد تا یک الگو به آنها داده باشد.
پشت صحنه ها اتفاقا خیلی زیاد مورد استقبال قرار گرفت. شاید حتی از خود محتوا بیشتر. مثل فیلم های مهران مدیری که بعضاً پشت صحنه های خیلی خنده داری دارد!

ویژگی های ساختار محصولات ویدئویی

محصولات ویدئویی از دید آقای وجکانی باید کوتاه باشد، خشک و بی روح نباشد و به طور کلی جوری باشد که مخاطب خیلی زود از دست شما و محصولتان خسته نشود.
در این بخش از دو استاد عزیز برای بیان یک سری از نکات بهره بردیم و سپس آقای آسیان شاپ در ویدئویی که از او ضبط شده بود، در مورد جهت نگاه و چگونگی استفاده از یادداشت هایمان هنگام ضبط سخنرانی صحبت کرد.
در قسمت های بعدی جزئیات بسیار بیشتری برای تهیه یک فیلم کاملاً حرفه ای گفته شد. نکاتی از قبیل موسیقی فیلم، ساخت تیزر، نرم افزارهای ویرایش فیلم و مکان انتشار فیلم ها.

بخش پایانی؛ به امید دیدار تا فردا صبح!

در بخش پایانی، ویدئویی که آقای محمد پیام آسیان شاپ ضبط کرده بود برای حضار پخش شد و پیامشان به حضار رسانده شد.
جالب بود که او بعد از صحبت هایش، حضار را به تمرین و نرمش کوتاهی فراخواند تا نشان دهد برای سرحال بودن مخاطبانش چقدر ارزش قائل است!

بعد از اینکه این جلسه پر نشاط و پر محتوا به پایان رسید، حضار دقایقی در بیرون از سالن دور هم جمع شدند تا تجربیات و برداشت هایشان از جلسه امروز را به اشتراک بگذارند.
سپس حمید وجکانی دقایقی را به رفع اشکال و پرسش و پاسخ با حضار سپری کرد و جلسه حدود ساعت ۷ بعدازظهر در حالی که هوا تاریک شده بود و نسیم بسیار خنک و مطبوعی میوزید، پایان یافت.
بچه ها رفتند تا امشب را به خوبی استراحت کنند و برای جلسه پرشور و پرمحتوای (جلسه شانزدهم استادی ۴) آماده کنند…!
 

اگر میخواهید در اولویت اخبار مدرسه استادی ۵ قرار بگیرید روی تصویر زیر کلیک کنید