تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

جلسه اول از هشتاد و سومین دوره جامع سخنرانی و فن

هشتاد و سومین دوره جامع سخنرانی و فن بیان با حضور ۲۵ نفر از شرکت‌ کنندگان در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۳۹۷ رأس ساعت ۵ و نیم در محل مجموعه بیشتر از یک نفر برگزار شد و تا ساعت ۱۰ شب ادامه پیدا کرد.
در این جلسه، سروش صفدریان یکی از مدرسین مجموعه، بیشتر در مورد کلیات سخنرانی و اکوسیستم آن توضیح داد و به پیوست آن، تمرینات پرنشاطی مثل تمرین خودکار و تمرین سه دقیقه ای سخنرانی دوستان در جمع انجام شد و نکات مثبت و قابل بهبود برای هر کدام از هنرجوها در برگه های چک های نظردهی ثبت شد.
 

دوره جامع سخنرانی و فن بیان

یک نکته جالب از جلسه اول!

از نکات جالب این جلسه این بود که دو نفر از دوستان شرکت کننده، در همین هفته پیش رو، سخنرانی های بسیار مهمی در پیش دارند که برای آینده تحصیلی و شغلی شان اهمیت زیادی دارند. ما از این دو نفر (خانم ها عبادی و جباری) خواستیم که با تمرینات ویژه ای که برایشان در نظر میگیریم، خود را برای جلسات حیاتی پیش رو آماده کنند.

خانم عبادی، خیلی مضطرب بود و دائماً می گفت: «من مطمئنم که خراب می کنم!». ما سعی کردیم در جلسه اول، بحث ها را حول محور روانشناسی و تغییر باورهای دوستان شرکت کننده بگردانیم. به همین دلیل از خانم عبادی خواستیم که با فرض اینکه اینجا همان جلسه دفاع از پایان نامه اش است، برای بچه ها سخنرانی کند تا هم از نقاط قوت خودش با خبر بشود و هم بتواند درک کند که چه نقاط قابل بهبودی دارد.

تمرینات دوره فن بیان

همین تمرین ساده، می تواند بسیار مثمر ثمر باشد و معمولاً بازخوردها و بازخوردهایی که سایر دوستان به فرد سخنران می دهند، کلیدی است برای یافتن نقاطی که باید برای بهبود آن تلاش کند و تمرین و تمرین و تمرین کند.
خانم عبادی، بازخورد بسیار خوبی از سایر دوستان دریافت کرد و این نکته را فهمید که تنها منفی بافی می کرده و در واقع فقط چند نقطه قابل بهبود دارد. او در این جلسه فهمید که چندان هم که فکر می کرده، بد نیست…!
 

تمرینات دوره سخنرانی و فن بیان

اقیانوسی به عمق یک متر یا دریاچه ای عمیق؟

در جلسه اول، به هنرجوهای عزیز گفتیم که به جای اینکه اطلاعات بسیار زیاد و نه چندان مناسبی به مخاطبین خود بدهند، اطلاعات کم اما ارزشمندی را در اختیار آنها بگذارند. در واقع، به جای یک اقیانوس به عمق یک متر، دریاچه ای عمیق به آنها هدیه بدهید.
ما به هنرجوها توصیه کردیم که مخاطبین خود را بمباران اطلاعاتی نکنند.
 

نقشه ذهنی کلید بخش بندی سخنران

نقشه ذهنی؛ کلید بخش بندی سخنرانی

در بخش بعدی آموزش، به شرکت‌کنندگان، نقشه ذهنی یا «مایندمپ» را آموزش دادیم. چند نفر از آنها با مایندمپ آشنا بودند اما شمار زیادی از آنها حتی اسم نقشه ذهنی را هم نشنیده بودند.

در بخش بعدی، به مخاطبین گفتیم که «دانستن» لزوماً «توانستن» نیست. هرگاه دانش شما با عمل همراه شود، ارزشمند است. در غیر این صورت، فایده ای ندارد.
 

«دانستن» لزوماً «توانستن» نیست. هرگاه دانش شما با عمل همراه شود، ارزشمند است. در غیر این صورت، فایده ای ندارد.

توجه ویژگی های فیزیکی مخاطب

در این بخش، به شرکت‌کنندگان در مورد فیزیک مخاطب آموزش های لازم داده شد. به آنها گفتیم که مخاطبین سخنرانی های شما، تنها برای نشستن نیامده اند و فیزیک آنها تنها برای نشستن طراحی نشده است. آنها هر از گاهی نیاز به استراحت و راه رفتن دارند. هر ۹۰ دقیقه باید تغذیه ای میل کنند تا از نظر ذهنی و بدنی ریکاوری شوند.

همچنین به آنها یاد دادیم که مخاطبینشان را در کارهای گروهی درگیر کنند و آنها را به پرسش و پاسخ وادار کنند. در ادامه، تمرین خودکار برای حضار انجام شد که برایشان خیلی جالب توجه و تازه بود. از آنها خواستم که به صدا، دهان و تنفس خود توجه کنند و در این رابطه تمریناتی به آنها ارائه کردیم.

در این بخش همچنین از سخنرانان آینده خواستیم که به جای اطلاعات زیاد دادن به مخاطبینشان، فضای جلسه شان را با ویدئو ها و اسلایدهای جذاب، متفاوت کنند.

ویژگی های فیزیکی مخاطب

تمرینات سه دقیقه ای آغاز می شود!

بعد از استراحت کوتاه و تازه شدن هنرجوهای عزیز، از ساعت ۷، تمرینات سه دقیقه ای را آغاز کردیم و از شرکت‌کنندگان خواستیم که نفر به نفر بیایند و صحبت کنند. نیمی از شرکت‌کنندگان آمدند و صحبت کردند. البته برایشان سخت و دشوار بود، اما این امر کاملاً طبیعی است.
البته آنها در انتهای جلسات و در جلسه پایانی، احتمالاً اگر خودشان را با شرایط حال حاضر خود مقایسه کنند، احتمالاً میزان پیشرفتشان را باور نخواهند کرد.
 

تمرین 3 دقیقه ای سخنرانی

درگیر کردن مخاطبین

ما در این جلسات سعی می کنیم تا جایی که می شود، شرکت‌کنندگان را در مباحث گروهی درگیر کنیم تا به خوبی عادت کنند و احساس راحت تری داشته باشند. ضمن اینکه آنها یاد می گیرند که چطور مخاطبین خودشان را در بحث های گروهی و تیمی شرکت دهند.
 

اکوسیستم سخنرانی

 

در بین دو استراحت، با کسانی که زمان معرفی بهشان نرسید صحبت کردیم و به آنها اطمینان دادیم این کلاس ها نه تنها برای سخنرانی در جمع، بلکه برای بهبود فن بیانشان هم مفید است.

در ادامه درباره بحث اکوسیستم و تک تک عوامل آن از جمله سخنران، محتوا، مخاطب و محیط را به دوستان توضیح دادم و به آنها گفتم که جلسه ای سه ساعته و منحصر به فرد برای استرس خواهیم داشت.

جلسه اول از هشتاد و سومین دوره جامع سخنرانی و فن بیان در ساعت حدود ۱۰ شب بعد از جلسه پرسش و پاسخ و رفع اشکال، پایان یافت.

 

برای اطلاع از دوره جامع سخنرانی و فن بیان کلیک کنید

دوره جامع فن بیان و سخنرانی